Att vara egen företagare

Nästa gång någon säger till mig hur bra vi egna företagare har det kommer jag nog att ge den personen en väldigt arg blick. Folk tror att man blir rik och att det är fritt och att man kan ta ledigt som man vill. De vet inte vad de snackar om. Få blir rika av det. Jag tjänar mindre än min personal. Att vara ledig går inte heller hur som helst. jag har ju alltid yttersta ansvaret om den som ska jobba blir sjuk eller så för macken ska öppnas så är det bara vare sig jag planerat annat eller inte. Hittar man ingen som kan jobba så får man avboka. Till slut så vågar man inte ens drömma om att skaffa sig ett liv utanför företaget för det är så jobbigt att bli besviken och göra barnen besvikna varje gång man får ställa in.
 Som anställd tjänar man extra pengar på att jobba mer, men som ägare slipper man betala ut lön istället.
Personligen tjänar jag inget på att jobba fler timmar än vad jag "ska" utan firman kanske går runt helt enkelt. Många röda dagar behöver jag ta själv just för att jag inte har råd att ha personal på en dag med så mycket ob.
 Skräcken är när barnen blir långtidsjuka för det är en omöjlighet. Vi har haft våra perioder med långtidssjuka barn när vi varit tvungna att puzzla med tider o barnvakter. När Koffe bröt av lårbenet och skulle operera sig frågade vi honom vem han ville skulle va med på operation och då svarade han mormor. Jag blev lite snopen men efter operation sa han att han visste att vi inte hade tid så han valde mormor för hon kanske hade lite mer tid än oss.
Ibland undrar jag vad allt det här gör med mina barn och hur de kommer att se på sin uppväxt sen. kommer de att känna att de altid kom i andra hand efter jobbet. vi har ju tyvärr varit tvungna att priotera bort barnen för många gånger de sista åren. Jag har liksom inget val för går macken omkull går vi omkull men det är inte lätt att förklara för barn. Jag får väl hoppas att de förstår när de är vuxna. Jag bara undrar ibland vad som är meningen med att vara företagare. Jag vill ha mitt liv tillbaka.

Kommentarer
Postat av: Ann-Kari

Kan bara säga att jag lider med er...

2007-12-09 @ 19:07:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0