Det där med kontrollbehov

Jag läste i aftonbladets söndagstidning om ett par som nog var som dom flesta i allmänhet. Tjejen hade den fulltecknade almanackan på sitt samvete men mannen gick på dom möten som hon bad honom om och diskade om hon sa till och lagade mat om hon planerade vad dom skulle äta osv.
Tjejen bestämde sig för att ta en veckas semester från att vara familjens "arbetsledare". Det blev ett smärre kaos när mannen skulle ta över ledarrollen.
Han sa när veckan var slut att han hade inte riktigt fattat innan hur mycket som behövde hållas reda på innan. Det räcker inte med att bara utföra order.
Hon sa att hon hade fått bekämpa sitt kontrollbehov massor.
Jag tror dom är rätt typiska som par. Ofta när man pratar om roller hemma så säger man att " Jag kan inte klaga. Min man "hjälper till" när det behövs med disk och mat och så". Allvarligt! Det är ju det som är problemet. Han hjälper till!. Vi är inte ett dugg mer jämställda än innan.
Nu är det faktiskt oftast inte mannens fel för det är ju vi som tar på oss den rollen frivilligt.
Jag kan ärligt säga att jag skulle bli galen om Ronnie bestämde att nu tar han över almanackan och planeringen. Jag skulle dubbelkolla honom hela tiden.
Det skulle va spännande att testa den där omfördelningen hemma nån gång men det skulle nog va mig det skulle va värst för.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hos oss är det mer jag som "hjälper till" tror jag.. ;0 Det är ganska skönt att inte behöva ha koll på allt.. Hemma - på jobbet har jag svårare att släppa på kontroll behovet... Men du känner ju mina kollegor så du förstår mej säkert ;)

2008-02-13 @ 19:30:54
Postat av: Moster

Vore nog bra om du delade med dej lite av arbetet.Skulle vara bra för Ronnie att få vara mer delaktig.Det skulle stärka honom i rollen i familjen.Han kan säkert lika bra som du.Du,Jessica,du är INTE OMBÄRLIG!!! Det är ingen.Det är viktigt att båda klarar vissa grejer.Talar av egen erfarenhet, som du nog förstår.Så snälla släpp lite av ditt kontrollbehov!!! För allas skull.
Go`natt!
KRAM

2008-02-13 @ 23:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0