Kvartsamtalet var intressant

Normalt sett ska ett kvartsamtal ta max en halvtimme men vårat tog en och en halv timme.
Jag är inte förvånad. Det var inte mycket av den tiden som gick åt till att diskutera hans studieresultat utan det var hans senaste upptåg som skulle ältas.
För ett par dar sen körde han med en kompis moped utan hjälm på skoltid. Det var ingen lång tur eller snabbt men ändå. Sånt tolereras inte.
Igår hade han ett nytt "busstreck". Han hade rullat in sin kompis i toapapper i omklädningsrummet! Kompisen var naturligtvis med på noterna så dom var väl nöjda och glada men städerskan som fick städa upp både torrt och blött papper över hela skolan var mindre nöjd. Dom kunde ju inte nöja sig med att göra det här och sen ta bort toapappret och kasta det och lugnt återgå till sin lektion. Nej naturligtvis var dom tvungna att springa över hela skolan med pappret också.
Nicko är numera stammis hos rektorn. Som tur är kallar han honom inte för kompis längre för det kan man ju absolut inte göra.
Ja vad säger man?
Som vanligt försöker jag se det positiva i allt. Han har ju i alla fall inte varit elak mot någon. Han är ett väldigt påhittigt barn min kära Nicko.
Läraren undrade hur vi ska kunna förhindra sånt här i framtiden. Jag vet faktiskt inte riktigt. Kanske får bli övervakade toabesök hädanefter så han inte kan komma åt toapapper mer eller tilldela alla barn en flik toapapper var innan toalettbesök. Tål att tänkas på.
Skämt åsido jag tycker i alla fall synd om städerskan som fick ta upp skräpet efter dom det är absolut inte ok av grabbarna.

Övrig om hur skolan går vet jag inte så mycket om. Vad jag förstod blir han regelbundet utkörd från lektionerna för att han "låter". Nicko har ju muntliga tics. Han kan ärligt talat inte hjälpa att han låter ibland, men jag kan absolut tänka mig att han också låter för att han vill va klassens clown vid vissa tillfällen.
Efter detta möte kände jag mig bara helt tom. Det känns som att hela valsen från förra skolan börjar om igen.
Jag vet att Nicko har en del skuld i det hela. jag vet också utav fakta att han långt ifrån är den enda dom har problem med i den klassen men han är den som hela tiden åker ut. Han har ju "resursen" att gå till men det har ju inte dom andra så läraren kan ju skicka iväg honom.
Det är ett privilegie för Nicko att ha "resursen" att gå till men han ser det tyvärr inte så utan han känner sig utpekad som "särbarnet" varje gång det händer.
Jag bad lärarna att antingen höja toleransnivån på Nicko till samma nivå som dom håller på dom andra barnen. Ge honom lika många chanser som dom. Eller sänk toleransnivån på dom andra så alla som inte sköter sig åker ut och inte bara Nicko.
Det lär bli fler mail, telefonsamtal och möten den här terminen.

Kommentarer
Postat av: Kvartssamtalsseriesnubben från malmö

http://cserver.it-content.com/retriever.php?id=71&date=20080520

2008-05-20 @ 08:14:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0