Ledig fredag

Det är min jobbarhelg så jag var ledig igår.
Det kändes i och för sig inte som att jag var ledig. Jag hade fullt upp hela dan.
Möten på morgonen och på eftermiddan och däremellan samtal i mängder angående en tjej som far illa som jag försöker hjälpa. Trots alla samtal och försök att dra i alla trådar som jag som familjehem kan dra i så kan jag inte hjälpa tjejen tillräckligt.
Jag lyckades få henne till nytt boende men tyvärr tio mil bort och det var inte riktigt ok för henne. Alla sina vänner har hon i stan och hon har behövt skaffa nya alldeles för många gånger redan.
Nu vet vi inte hur länge den här lösningen ska vara heller. Det är ingen idé att rota sig och börja tycka om människor för imorgon kan det bli tal om flytt igen.
Till nytt hem eller tillbaka till mamma. Det är soc och mamma som bestämmer det.
I den situation som hon sitter i så var allt bättre än det hon har men det smärtar mig obeskrivligt att inte kunna göra mer för henne när hon skriker på hjälp.
Det finns så otroligt många barn som far illa. Samhället gör ingenting för dom. Trots dom problem som finns i tjejens familj och trots att mamman förbrukat sin rätt att ta hand om henne så kan inte samhället ta ifrån en mamma vårdnaden.
Det är alltså mamman som fortfarande ska bestämma var flickan ska vara och när och om hon vill ha hem henne igen.
Flickans vilja är ingen som frågar efter.
Jag bad socialen att ha ett enskilt möte med flickan men dom ansåg att det inte behövdes. Dom hade pratat med hennes mamma!!
Så bra!! Har dom pratat med henne har dom säkert fått alla sanningar som finns att få!!
Det känns som att slåss i tomma luften.
Det svåra är att slå mig till ro och tycka att jag gjort rätt och att jag gjort vad jag kan. Jag tänker på henne hela tiden.
Hoppas att hon fortfarande kommer våga be om hjälp i framtiden trots att hjälpen kanske inte blir som hon hoppats.
Livet är tuffare mot vissa än mot andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0