Ledig dag

Barnen har stängningsdag på skolan idag och Ronnie har åkt till Stockholm på Mekonomenmöte.
Det blev lite svårt för mig att ordna med barnen nu när jag är gräsänka i 2 dar så Ann-Kari jobbar hela dan.
Idag har jag inte gått ur mjukisbyxorna en enda gång.
Jag skjutsade Ronnie till Mekonomen i morse och gick in en snabbis på Kvantum och köpte bröd sen har jag bara varit hemma hela tiden.
Mamma och Agneta kom en sväng och åt lunch förut så småkillarna bakade en sockerkaka och jag gjorde lasagne.
Det är skönt att bara ha en slappardag ibland.
Jag är inte avundsjuk på Ronnie överhuvudtaget. Sitta i bil till Stockholm och sen vara på möte på en finlandsfärja och sen bil hem imorgon är inget för lata bekväma mig.
Han sa att han inte kände för det igår men det kanske han bara sa fast han säkert ser fram mot att slippa familjen och alla måsten två dar.
Jag hoppas dom får kul i alla fall.

Jag funderar på att gå på bio ikväll. Får se om Koffe vill vara hemma annars blir det svårt.
Idag litar jag inte på Nicko som barnvakt. Han har varit hemsk.
Han har vissa dar när han inte är så rolig att tas med och idag är en sån dag.
Vi kom ihop oss för första gången vid tre inatt när han bar sig illa åt mot Emil.
Larmet gick för Emil och jag hörde inte det och tydligen inte Emil heller men Nicko hade öronen på skaft. Han och Lukas satt och lanade så han hade inte somnat än.
Naturligtvis kan inte min söta Nicko gå in till sin lillebror och väcka honom normalt och fråga om han behöver gå och kissa då eller väcka mig så jag får ta hand om det.
Nej Nicko går in till Emil och skriker åt honom att :- Gå och kissa då för helvete!!! och lite andra mysiga ordval som bara Nicko kan komma på att skrika åt sin sexåriga bror som har det jättejobbigt med sitt nattkissande.
Emil fattade inte riktigt vad som hände när han stod och skrek åt honom för han vaknade väl inte till ordentligt först och när otåliga Nicko inte fick snabb respons så var han ju tvungen att slita ifrån Emil hans täcke och slänga ut det i vardagsrummet och lämna honom sedan sittandes gråtande i sin säng.
Emil kommer in storgråtandes till mig och det tar ett tag innan jag har hela sammanhanget klart och när jag då frågar Nicko varför han behandlar Emil så skriker han:- Han skulle ju för helvete gå och kissa ju!!!
Jag talade om för Nicko att i det här huset så är det jag som tar hand om sånt här och om inte jag vaknar av larmet så får han väl väcka mig istället då.
Till råga på allt så hade han inte kissat på sig heller utan det var ett falsklarm.
Att sabba allt det som vi byggt upp nu under dom här nätterna är inte så lyckat.
Vi har våra rutiner som vi ska följa när larmet går och i dom rutinerna ingår det inte att skrika och svära åt Emil och slita av honom täcket.

Andra gången vi kom ihop oss var när han skulle äta frukost och Emil råkade befinna sig i köket samtidigt.
Emil kom flera gånger springandes till mig och var livrädd med Nicko i hasorna som skulle slå honom.
När jag frågade Nicko vad han höll på med sa han (eller rättare sagt skrek):- Han är ju så jävla jobbig ju!!!
Då svarade jag (lite opedagogiskt kanske):- Som om inte du är det då!!
Nicko:- Jag kan flytta nån annanstans då för helvete!!! (jag vet att det är mycket svordomar men det är så det låter här ibland)
Jag (lite opedagogisk igen):- Ja men gör det då!!!
Sen blev det tyst och varken Nicko eller jag sa nåt mer. Vi kände nog att det var bättre att vara tyst än att råka säga ännu mer som man får ångra sen.
Fortsätter det i den här stilen kan det bli roliga två dar innan jag får gå tilbaka till jobbet igen.
Det konstiga är att den här sidan visar han aldrig nån annan än mig. Inte ens Ronine behöver stå ut med det. Undrar varför??
Dom säger på Bup att det är för att han känner sig trygg med mig som han kan ge ut sin ilska över mig. Jag ska kanske ta honoms utbrott som en komplimang då.
Imorgon är det tack och lov skola i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0