Igår hade jag en otrevlig kund

Det var en tjurig gubbe som skulle handla en dricka och när han hade betalat så påstod han att han hade varit här för flera år sen och tankat och att våra pumpar då hade lurat honom på 5 liter bensin.
Grejen var att han faktiskt bokför varje tankning och räknar ut hur långt han kör och så och den gången fick han faktiskt i 5 liter mer än han skulle fått i enligt trippmätaren så då måste det absolut vara våran pumps fel. Han hade varit här på natten så han kunde ju inte säga till då.
 Jag förklarade för honom att pumparna kollas en gång om året och det aldrig varit nåt sånt fel på dom och att han kanske gången innan inte hade fyllt precis upp till tanklocket men att han den gången hade gjort det och att det var mellanskillnaden. Kanske i kombination med mer stadskörning än gången innan och annat som spelar in på bensinförbrukningen som ac och sånt.
Jag förklarade pedagogiskt och lugnt för honom om hur det går till med oberoende provningsanstalt som kommer med jämna mellanrum och kontrollerar att allt går rätt till och sånt utan att tappa humöret till en början i alla fall.
Han trodde mig ändå inte men sa att:- Jag kan ju inte få pengarna tillbaka idag eftersom jag inte tog med mig kvittot. Jag hade inte planerat att stanna till här nu så jag tog inte med det.
Och då undrar jag genast: Vad skulle det kvittot bevisa mer än antalet liter han hade tankat? Trodde han verkligen att jag ett antal år senare tänkte ge honom pengarna tillbaka? Vad var det för fel på mannen???
Han berättade också (för att påpeka för mig när jag inte var samarbetsvillig att andra minsann är det) att han var på en annan mack vid ett annat tillfälle och att det då också hade känts som att det blivit för mycket. Den personalen hade minsann gått ut med tiolitersdunkar och provtankat för att visa att den visst mätte rätt. Han hade då blivit överbevisad om att han hade fel och tanken mätte rätt och så sensmoralen i den historien var att han tyckte att jag också skulle göra samma sak för att överbevisa honom för så gör man faktiskt.  Han glömde antagligen bort i sin iver att få rätt att den här tankningen vi pratade om skedde för flera år sen och att även om jag skulle provtanka för honoms skull så skulle inte det bevisa nånting.
Till slut blev jag förbannad eftersom gubben inte gav sig och jag snäste av honom. Han var helt radiostyrd och vägrade lyssna på vad jag sa. Diskussionen pågick väldigt länge också. Han var en sån gubbe som skulle ha rätt till varje pris så till slut blev det en prestigekamp för honom. Han ville inte förlora en diskussion han hade gett sig in på. Kosta vad det kosta ville.
När han hade gått så var jag så förbannad att det satt i hela dan. Jag önskade efteråt att jag inte hade behärskat mig utan sagt vad jag tyckte och tänkte så jag hade fått lite utlopp för min ilska.
Det jag inte kan förstå är varför en människa anser sig ha rätt att förstöra en annan främmande människas dag på det sättet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0