Linköping för hela slanten

Ann-Kari och jag åkte ju till Linköping igår med barnen.
Vi hann inte långt förrän Emil tjatade om hur hungrig han var. Han är värdelös på att äta frukost så han hade naturligtvis inte ätit sig mätt. Fabian såg sin chans att tillrättavisa honom. Det är det som är det fina med att vara storebror att man kan tillrättavisa sina småsyskon. Han talade om för Emil att frukosten minsann är det viktigaste målet på hela dan. Han är så förnuftig min lilla Fabian. Alla barnen tjatade, bråkade och lät på olika sätt hela vägen till Linköping utom Fabian som satt och läste i sin nya bok Hotell gyllene knorren.
När vi kom fram var Emil så hungrig att han kunde dö på fläcken så han fick köpa sig en liten cheeseburgare som han satt och åt på bänken inne på skoaffären.
Mina barn skulle inte ha några skor så dom sprang in på toys R us när Emil var klar med sin burgare.
Fabian och Ann-Karis tvillingtjejer fyller år nästa vecka så medans Ann-Kari handlade tjejernas presenter så var det min uppgift att hålla dom borta och när det var min tur tog hon med sig Fabian ut till bilen så han inte skulle se nåt.
Fabian leker inte längre så det var inte lätt att hitta nåt till honom men till slut blev det några vettiga saker i alla fall. Jag har i uppgift att hitta på presenter från hans morfar och gammelfarmor med och jag lyckades faktiskt med mitt uppdrag.
Snabb sväng in på Rusta där Emil lyckades lura upp sin mamma. Han hade tjatat om nån slags lera inne på toys R us som fanns mycket billigare på Rusta så jag sa att om han så gärna vill ha den så får han betala för egna pengar och det gick ju bra. Vi kom fram till kassan och när det var min tur att betala så slet han plötsligt bort leran och slängde fram nåt annat som jag först inte uppfattade vad det var eftersom det gick på en sekund. Det visade sig vara nån klubba med nåt surt flytande i ena änden som man skulle ha på klubban. Jag hann inte protestera förrän jag var tvungen att betala.
Det slutade alltså med att Emil har en klubba och 4 barn har ingenting. Det är bäddat för avundsjuka. Alla ville smaka klubban och Emil försökte ett tag att stå emot och skylla på att det faktiskt var han som hade betalat den för egna pengar. Emil är en snåljåp men efter ett tag gav han med sig och lät dom andra också få smaka lite.
Sen blev det en sväng på mcDonalds och en lika snabb sväng på Ica Maxi.
När vi kom till Ikea ville barnen vara i lekhuset medan vi sprang igenom. Tyvärr visade det sig att man inte får vara över åtta år så alla barnen utom Fabian fick komma in. Han blev så besviken att det gjorde ont i mig. Jag kan förstå honom. Dom andra ska få leka i en timme och han ska gå runt på Ikea med mamma och Ann-Kari. Stackarn. Han tinade upp efter en stund när han fick köpa sig en pysselbok och 2 paket med färgpennor.
Jag handlade tallrikar som jag ska ha i mitt nya vitrinskåp i köket. Jag gjorde ett stort misstag. Tallrikarna som jag valde är jättefina men enorma!! Dom kommer inte ens in i diskmaskinen. Jag la upp mat till Ronnie på en sån tallrik när jag kom hem och det såg ut som en pytteportion fast det var mer än han brukar äta. Ett misstag var det men jag får leva med dom ett tag och handdiska dom varje gång.
Jag gjorde ett misstag till inne på Ikea. Jag hade fått i uppdrag av Choffe att köpa ett nytt täcke och 2 kuddar. När jag hade betalat och fick kvittot fick jag se att täcket kostade mer än det stod på hyllan så jag frågade tjejen i kassan. Det visade sig att det var ett dubbeltäcke jag köpt. Vem använder dubbeltäcken?! Trodde inte ens att det fanns såna.
Det blev till att ställa sig i kön på returavdelningen och lämna tillbaka det och sen in igen för att handla det rätta. Jag gick genom hela Ikea tillbaka till sovavdelningen och där fanns inte just det täcket i singelstorlek så jag fick ta ett annat liknande. När jag sen kom till kassan fick jag syn på en pall med täcken. Naturligtvis var det täcket som jag sprungit genom hela butiken för att hitta som står mitt framme vid kassan. Motion är bra visserligen men det var lite snopet.
Ann-Kari handlade lite kläder innan vi kom ifrån affärerna och fick åka till busfabriken.
Där blev vi kvar i några timmar tills barnen var lagom trötta så det blev lite lugn och ro i bilen.

Det här blev långt märkte jag nu så det är kanske inte nån som orkar läsa hela. Skit samma. Det här var våran dag i alla fall. Idag är det jobb som vanligt igen och barnen är på fritis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0