Hur kan samma föräldrar hamna i tårtgruppen i 3 år i rad?

Igår slog det mig plötsligt att det är ju skolavslutning på fredag och jag har varit med i gruppen som bakar tårtor varenda år.
Dom har en grupp som gör en höstaktivitet, en som tar våraktiveteten, en som samlar in pengar och köper presenter till fröknar och så har vi tårtgruppen.
Jag lyckas alltid hamna i tårtgruppen. Första året fick jag dessutom äran att ta hand om tårtan till dom som har gluten och laktosintolerans. Motiveringen till varför just jag skulle det var att jag har ju ett barn med diabetes. Hur motsätter man sig ett sånt argument? Det är ju solklart att man ska kunna allt om gluten och laktos om man har ett barn med sockersjuka.
Året efter slapp jag specialtårtor och gjorde en vanlig.
I år har jag haft fullt upp med annat så jag har glömt kolla av om det är jag som är tårtbakare i år med. Jag ringde skolan igår och frågade om dom visste vilken förälder som visste nåt om tårtgruppen. Jag fick numret till Emelis mamma och ringde henne på kvällen.
Jag frågade henne om hon var med i tårtgruppen och det sa hon att hon var. Då frågade jag om jag var med i tårtgruppen och det sa hon att jag också var.
Det blev bestämt på senaste mötet sa hon. Jag har inte varit på några möten sen långt tillbaka så jag var helt ovetandes och ingen har meddelat mig heller vad som gäller så det kunde ha blivit pinsamt.
Nu kom vi fram till att jag ska ta med kaffet. Det är ju inte en alldeles för betungande uppgift i alla fall.
Hur hinner alla föräldrar med alla dessa skolmöten och fixa matsäckar och gå på anordnade skolutflykter och vernissager och allt vad det är? Jag sliter mitt hår. Jag har barn med särskilda behov och en firma med ett alldeles särskilt och enormt behov. Jag hinner inte!
Gör det mig till en sämre mamma att jag inte vet vilken dag läsläxan ska lämnas in eller vilken dag dom har utflykt. Är jag verkligen ensam om det här? Är det bara mina barn som glömmer frukten på morgonen och glömmer ta med gympapåsen och veckobrevet hem för att deras mamma inte påminner dom?
Är det bara jag som inte hinner och inte har ro till att sätta mig meed vart och ett av barnen och göra läxor en halvtimme var innan dom ska lägga sig?
När jobbar andra mammor? Eller hänger tvätt, lagar mat, viker tvätt och städar. När gör andra mammor sånt? Sover dom inte? Det är det enda jag kan komma på som jag kan dra in på. Man kanske inte behöver sova varje dag utan man kan städa, diska, tvätta och laga mat på nätterna när man gjort alla läxor och läst sagor för barnen och gjort sitt jobb.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0