2 dagars ledigt

Jag har varit ledig söndag och måndag och idag jobbar jag kväll. Jag hade gärna tagit några dagar till ledigt men nu är det ju som det är. Jobbar man inte får man inga pengar, utan pengar kan man inte betala räkningar och utan att betala räkningar har man snart ingenstans att bo och inget att äta så här är jag nu och tar ansvar för mina barns skull. Moget vuxet och ansvarsfullt av mig om jag får säga det själv.
I söndags ägnade jag morgonen åt att baka bröd och resten av dan gick åt till ingenting.
Ronnie och barnen åkte och fiskade på kvällen medans jag var hemma för mig själv.
Igår blev det tandläkare och revisor innan jag hämtade barnen. Jag var fruktansvärt hängig igår så det gick i slowmotion med allting. Trött, tjurig och hängig. Jag är inte rolig att ha att göra med då kan jag upplysa om. Tur i oturen då att jag var ledig annars skulle vi inte haft några kunder alls som skulle ha kommit tillbaka och handlat av tjurhuvet i kassan nån mer gång.
Imorse skjutsade jag farmor till hennes sjukgymnastik och fick sen bråttom till macken för att träffa mäklaren som ska sälja våran mark och byggnad.
När vi hade skrivit på alla papper så ringde Åsa och frågade om hon kunde komma hit och äta lunch. Hon fick äran att sitta i vårat lyxiga fikarum och äta en suveränt god lövbit från gatuköket med endast några minimala broskbitar i. Nästan för bra för att vara sant men för Åsas skull så ordnar man ju det bästa. Såna luncher kan man inte ta för ofta eftersom det är risk att man blir bortskämd och det sen inte duger med något så vanligt som oxfilé, black and white, kinamat eller annan vardagsmat som man äter dagligen. Idag var hon ändå värd nåt extra så jag är glad för hennes skull.

Häromdan beställde jag mig äntligen en assistent. Jag har velat ha det i flera år. Att baka matbröd och bullar med elvisp känns i axlarna. Nu kommer det gå som en dans. Känns nästan som lite fusk. Som att man inte har bakat brödet med tillräckligt mycket svett, kärlek och tårar.
Det ingår en matberedare också så att riva och skiva potatis kommer att gå på ingen tid alls. Jag som alltid använt kniv och rivjärn. Ju större barnen har blivit ju mer potatis har jag varit tvungen att av naturliga orsaker skiva och riva till mat så mina fingrar brukar vara rätt så illa åtgångna när det vankas raggmunk.
Det är kanske det bästa köpet jag gjort det här. Det återstår att se när jag har testat den. Tänk att man som kvinna kan drömma om en så banal sak som en hushållsassistent. Om Ronnie skulle säga vad han önskar sig skulle det va en ny förstärkare eller cross eller nåt verktyg absolut inte en assistent. I och för sig har han ju redan en assistent. Han har ju mig.
Nu ska jag fortsätta att städa. Jag tog mig bara friheten att ta en liten paus innan jag gick loss med vaskern.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja maten var väl så där, men sällskapet var det inget fel på ;)

2009-03-31 @ 18:28:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0