Vi fick ett tillfälligt husdjur igår

När jag kom till skolan och skulle hämta småkillarna igår hade Emil en påse i handen. Han sken som en sol och var helt salig. Fabian hade fiskat och fått upp en aborre.
Av nån underlig anledning tyckte deras lärare att det var jättebra att barnen tog hem sina aborrar levande i en plastpåse. Vad gör man sen med en en fisk som ska leva i saltvatten?
Denna stackars fisk hade ju Emil naturligtvis hunnit döpa till "Firren" med och Firren var ju tvungen att få nånstans att bo. Väl hemma hittade vi fram en syltburk och hällde i Firren med det lilla saltvatten han hade men jag kunde inte ens titta på den stackarn. Han hade ju panik i den lilla burken. Ett tag skulle han lösa problemet med att våran granne som har en liten damm på gården skulle ha Firren där. Det var helt uteslutet. Vad skulle grannarna tro om oss om vi kom in med aborre och förvarade den i deras damm.
När jag sa till Emil att han skulle inte ens överleva natten blev han helt förtvivlad. Stackars Firren! Då fick Firren byta namn. Han döpte om den till Paniko för det tyckte han passade bättre. HAn försökte mata den med bröd men det gick inte så bra. HAn var inte pigg på att äta överhuvudtaget.
Efter massor av övertalning gick Emil med på att åka ner till sjön och släppa tillbaka den igen.
Inte för att jag tror att den överlevde där heller efter den pärsen han var med om men då slapp i alla fall Emil se den död i burken.
Emil lovade att han skulle prata med lärarna idag om att dom skulle släppa tillbaka fiskarna dom fick upp och inte ta med dom hem. Jag vill inte gå igenom det här varje dag.

Kommentarer
Postat av: Den kaffedrickande snubben från malmö

Stackars firren! Det är inte lätt att vara fisk!

2008-06-18 @ 12:14:32
Postat av: Åsa

Smart lärare.......

2008-06-18 @ 21:51:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0