Kvartsamtal på Nickos skola igår

Vi har fått flera mail från Nickos lärare sen skolstarten.
Jag kan lugnt säga att jag såg ju inte fram mot det här samtalet. Mailen jag fått har varit korta och inte innehållt nån direkt information om vad som varit fel men jag tänkte att jag får väl reda på det när jag träffar honom.
Jag blev inte ett dugg klokare igår.
Nicko har skolkat en hel del. Det har jag vetat länge så vi försöker göra så gott vi kan för att få honom till skolan.
Medicinerna fungerar inte. Nicko har det problemet att om han tar sin medicin får han biverkningar som innebär att han blir illamående. Han kan omöjligt äta när han mår dåligt så därför blir hans diabetes svårinställd och han går ner i vikt.
Om han inte tar sin medicin mår han bra men skolan klarar inte av honom. Skolan ser väldigt tydligt vilka dagar han inte tagit medicinen. Dom dagarna han är utan medicin blir han utslängd från lektioner på löpande band och det är också då han skolkar som mest.
Det är väldigt stimmigt och rörigt i Nickos huvud utan medicin så han orkar knappt med sig själv. Att då gå till en stimmig skola dessutom blir för mycket så dom dagarna brukar han avvika från skolan vid lunchtid.
Nicko har med andra ord att välja på att vara illamående med dåligt blodsocker men med en nöjdare omgivning eller matglad  med bra blodsocker och med kaos i huvet och en arg omvärld där man får skäll för allt hela tiden.
Valet är varken enkelt eller självklart.
Ett annat problem han får när han tar sin medicin är att hans tics blir värre. Medicinen förstärker den delen av hans diagnos.
Ett tag i våras hade han sån ångest att han fick ta ångestdämpande medicin för att överhuvudtaget kunna gå till skolan.
Dom här problemen har vi tampats med i flera år så mötet igår var bara ett av mängder som handlade om samma sak och där vi som vanligt inte kom ett enda steg längre.
Skolan är inte anpassad till såna barn som Nicholas. Han är ju inte ensam om sin problematik så det kanske är dax att skolorna tar tag i sina problem med att hantera barn med särskilda behov.
Små personaltäta grupper med pedagogiskt utbildad personal skulle vara regel på alla skolor. Det finns barn som klarar att gå i klasserna som dom ser ut idag men för dom som inte gör det skulle det finnas ett alternativ.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Skriv om texten lite och skicka den till skolan! Du är bättre på att förklara dej i text, tror jag...

2008-09-09 @ 12:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0