Påsk

Idag jobbar jag efter att ha varit ledig i 2 dagar. Tyvärr har jag väl inte direkt längtat tillbaka till jobbet men vad gör man.
Dom här två lediga dagarna har jag mest tillbringat i köket.
Fredag: Jag vaknade relativt tidigt av att den största delen av familjen förberedde sig på att åka cross. Dom är inte speciellt tysta när dom håller på att packa, lasta crossar och äta frukost. Ronnie, Choffe, Nicko, Lukas och Emil som stökar och gnäller på varandra. Fabian satt lugnt och tittade på tv och jag låg kvar i sängen och läste för att undvika att vara i vägen. När alla äntligen hade åkt gick jag upp och gjorde mig iordning för att åka till Nautilus. Fabian ville vara ensam hemma och det kan jag förstå. Det är inte ofta det är alldeles lugnt och skönt hemma så han njöt i fulla drag.
Jag tränade ett par timmar och när jag kom hem tog Fabian och jag en promenad till affären.
Lagom när vi kom tillbaka hem så mötte vi Ronnie med hela barnaskaran. Då började stimmet igen. Nu skulle alla turas om med att packa ur allt och dessutom bråka om vem som var först i duschen. Två duschar och fem leriga crosskillar som ska dushas och dessutom fick ju Fabian helt plötsligt för sig om att han också var tvungen att duscha fast att han haft hela dan på sig.
Jag höll mig i köket med matlagningen till grillningen så jag slapp vara i vägen igen. Pappa, Birthe och farmor skulle komma och äta vid fem så det blev hembakat bröd, potatisgratäng, kotletter och äppelkaka. När klockan var exakt fem var allting redan klart. Maten var färdig och bordet dukat men inget främmande. Dom hade tagit för givet att jag som vanligt inte skulle vara färdig i tid så dom kom vid kvart över och då var vi totalt uthungrade. Desto godarre blir det att äta ju hungrigare man är men det är också lättare att överäta. Proppmätt blev jag i alla fall.

Lördag: Vi hade bjudit in pappa, Birthe, farmor, mamma, Horst, Monika, Anders och tina på påskmat. Jag vaknade vid tio i åtta av att Emil kom inrusande till mig och var exalterad över påskäggen som han och Fabian hittat i trädgården. Påskharen hade varit på natten och placerat ut 2 stycken men han var lite förundrad över varför inte haren lämnade något till dom stora barnen. Jag fick skylla på att påskharen ger bara till små barn så därför har Ronnie och jag köpt varsitt till dom stora själva så dom inte ska bli ledsna. Jag vet inte om han verkligen tror på det men han verkade nöjd över förklaringen.
Jag tänkte först somna om men det var omöjligt. Barnen höll sig ganska tysta men varje gång jag försökte slappna av kom jag på hur mycket mat jag skulle laga under förmiddagen och betämde mig till slut för att gå upp och börja med det istället.
Jag började med att göra bröd så vi skulle ha lite gott frukostbröd till påskfrukosten. Medans jag väntade på att bröden skulle jäsa kokade jag ägg och gjorde en del av maten vi skulle ha till senare innan jag väckte familjen och det blev frukost på altan.
Jag hade innan lördan bestämt mig för att jag skulle äta en bit chokladpaj till fikat eftersom det var påsk och man måste ju unna sig nåt ibland. Det visade sig inte vara nån bra idé. Hela kvällen mådde jag illa sen. Jag hade magkramper och kände mig spyfärdig. Jag fick nog en sockerchock efter att ha varit ifrån socker i 2 månader. Jag kanske är botad från mitt sockerberoende.
Även att jag kan tänka mig att andra tycker att det låter dötrist att stå vid spisen i 2 dar så är jag ändå nöjd med min helg. Jag tycker det är kul att baka och laga mat ibland. Just nu är jag inne i en bakochmatperiod men lika snabbt kan det svänga och då blir det köpebröd och snabbmakaroner. Dessutom har jag ju assistenten nu.

Nu är det mina jobbardagar söndag och måndag och på tisdag och onsdag ska Ann-Kari vara ledig så då ska Choffe få jobba lite istället för henne.
Idag verkar det vara full fart på vägarna så jag kommer inte att bli uttråkad här. Det här inlägget har jag skrivit på sen klockan tio i tio eftersom det kommer folk hela tiden.
Ronnie skulle till crossbanan idag med. Fabian ska va med sin morfar och Nicko är sjuk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0