Nicko har oanade talanger

Han behövde tjäna pengar och jag behövde få min altan målad. Vi köpte färgen förra året så det var bara till att korka upp och börja måla.
Han fick hjälp av Karin. Båda två fick på sig varsin gammal tshirt och ärligt talat var jag lite glad att lugna Karin var där som motpol till Nicko för annars kan det bli mycket färg där det inte ska va färg.
När Nicko och Karin hade tejpat klart och lagom börjat måla tog Ronnie och jag småkillarna och åkte till tovenbadet för ett kvällsdopp.
På väg hem ringde Ronnies kompis Kim och sa att Nicko hade tvättat penslarna i badkaret. Vi kunde se detta gulfläckiga badkar framför oss men bet ihop. Det är ju nte lätt att veta om man aldrig målat förut att färg inte går bort hur lätt som helst.
När vi kom hem gick vi runt till baksidan med en gång för att beskåda resultatet. Det var jättebra målat. Inte en dropp på fönstren och lagom tjockt. Imponerande.
När vi gick in för att beskåda badkaret förstod vi var Nicko hade fått utlopp för sin lekfullhet.
Hela hans händer var gula. Då menar jag verkligen hela händerna. Jag vet inte om han hade använt händerna osm penslar eller om han bara helt enkelt hade doppat dom i färgen i alla fall.
Det värsta var ändå inte händerna utan håret. Han hade målat hela håret gult. Naiva Nicko trodde att det bara var att skölja ur sen men så enkelt är det ju som sagt inte.
Snälla Lukas tog sig an den gulmålade kalufsen och blev först tvungen att klippa med sax så nära hårbotten som det gick och sen raka av resten med trimmern.
Att klippa gulmålat krull var inte lätt så Nicko satt och knöt händerna hela tiden och hade riktigt ont.
Idag ska han måla det gråa på dörrarna men nu har han nog lärt sig av sitt misstag och håller sig till att måla på trä och inte på kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0