Min helg

Igår blev det julbord med Ronnies jobb. Mycket trevligt och mycket gott. Vi ville knappt åka hem. Vid tolvtiden var vi ändå hemma men då var det lögn att somna. I alla fall för mig. Ronnie snarkade så fort han la ner huvet men jag vände och vred mig en stund och till slut tände jag och läste en stund. Jag ställde väckarklockan på 8.15 eftersom jag skulle städa ett objekt vid 9. Jag har dessutom jouren den här helgen men jag höll tummarna för att alla skulle komma till sina jobb idag.
Vid 1 släckte jag och somnade och 4 timmar senare ringde jourmobilen! Kvantumstäderskan var sjuk. Det var bara att bita i det sura äpplet och bege sig upp och åka dit. Direkt efter Kvantum fick jag bege mig till mitt andra städ så jag var hemma vid halv elva igen.
Småtrött och smågrinig tänkte jag att jag skulle lägga mig på sängen en stund och läsa i en tidning och vila när jag hade ätit frukost men det blev ändrade planer. Åsa ringde och frågade om jag ville med ner till stan och det lät mycket trevligare än att ligga i sängen.
Efter fika, shopping och mathandling kom jag hem. Då kommer nästa oväntade händelse för dne här helgen. Nicko har slagit i handen och hade en sned lillfingertopp som var svullen.
Jag ringde sjukvårdsupplysningen för att få en tid till doktor. Som vanligt hamnar man i telefonkö men nu för tiden är det ju så fiffigt att man kan lämna sitt nummer och bli uppringd. Väntetiden var på 40 minuter och när sköterskan äntligen ringde upp sa hon till oss att åka till akuten.
På akuten satt vi tillsammans med 3 pensionärer. Tvn stod på och det var det ena märkliga programmet efter det andra. Vi började med antikrundan och gick efter det vidare till helgmålsbön och sportnytt. Pensionärerna verkade tycka det var bra program så jag vågade inte slå över. Efter nyhetern kom det nåt program som hette målningar som upprör eller nåt sånt. Tråkigare program har jag aldrig varit med om. Stillbild på en tavla och en monoton röst som analyserade målningen och ansiktsuttryck i detalj. Till slut tröttnade vårat sällskap till och med på programmet och började muttra lite och  då passade jag på att fråga om jag fick byta kanal.
Till slut hamnade vi på barnkanalen. Det fick bli ett program om ett skåp som förvandlade böcker till tårtor. När man sen åt tårtan så hade man hela boken i huvet. Mycket overkligt men bättre än målningen som upprör i alla fall.
Vi blev väntandes några timmar och till slut kom det äntligen vem vill bli miljonär på tv. Precis då kommer naturligtvis doktorn. Sen gick det i rask takt. Först undersökning och efter det röntgen. Tillbaka ner på akuten igen och doktorn kommer in och meddelar att det har gått sönder benflisor i fingertoppen. Han kommer in med en låda med olika storlekar på skenor och fixerar lillfingret.
Nu blir det skena för Nicko dygnet runt i 6 veckor och efter det skena på nätterna i ytterligare 6 veckor.
Frågan är hur Nicko ska kunna laga mat på skolan och svabba golven på sitt rum nu. Det blir nog jag som får ta hans jobb dom närmaste 6 veckorna.
Nu sitter jag och funderar på om jag ska lägga mig så jag är pigg imorgonbitti ifall nån ringer sig sjuk igen.
Vissa helger blir inte som man tror. Det här är en sån helg. 4,5 timmars jobb på lördagsmorgonen hade jag inte planerat, shopping var oväntat och 4 timmar på akuten var definitivt otippat. Den enda positiva överaskningen var ju shoppingen. Jag hade dessutom planerat in ett biobesök men det blev det inget med heller.
Nu får jag väl se vad morgondagen har att erbjuda mig för trevligt.

Kommentarer
Postat av: MOSTER

Vilken jobbig dag du haft !

Stackars Nicko !

Hoppas ändå han klarar sig i skolan !

Hälsa honom ifrån mig !

KRAM

2010-12-11 @ 23:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0