Jag förstår inte en del kunder

Hade en kund här nyss. Han handlade för 32,50 kr. Han lämnade en hundralapp och jag frågade automatiskt om han hade nån växel.
Kunden:- Jag har två eller tre kronor vilket blir bäst för dig?
Ok!? När en kund säger så har jag lust att svara :- Jag kan ta 2 kronor så får du 69,50 tillbaka.
Jag bet mig i tungan och sa det inte men det här händer väldigt ofta. Varför kan inte en del tänka logiskt med siffror. Jag fattar inte.

Det är som en del när jag säger tex. 61,50 så säger dom :- Vänta ska jag se om jag har en 50öring. Sen rotar dom igenom sina småpengar i evigheter tills dom konstaterat att det inte finns nån. ( medans jag står och funderar på vad den skulle hjälpa mig i alla fall men jag låter dom hålls)
Eftersom jag ändå hört att det skramlat rätt bra så frågar jag om det möjligtvis finns 2 kronor istället då. Då tittar kunden på mig jätteförvånat precis som att dom inte kan förstå var jag fått den summan ifrån. Dom plockar upp två kronor och upptäcker att det var ju rätt praktiskt tänkt ändå när dom får sedlar tillbaka men ändå lär dom sig aldrig att tänka till nästa gång.
Det underliga är att det är mer regel än undantag att folk inte kan räkna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0