Jag har nog adhd trots allt

När jag kollar vad jag har skrivit om så slår det mig hur mycket olika tankar jag har i huvet hela tiden.
Jag såg ett program häromdan om adhd som hette "mitt huvud är en torktumlare" (man kan se den fortfarande på svt.se). Där beskrev olika personer med adhd hur man mår.
En tjej sa att hon hade som en flerfilig autobahn med tankar i huvet igång hela tiden men att hon ändå kunde hålla isär dom.
Precis så är jag med. Jag har aldrig bara en tanke i mitt huvud. Jag tänker alltid på allt på samma gång men jag kan ändå plocka fram det som jag behöver med en gång.
Det kanske är därför jag kan verka lite vimsig och förvirrad ibland eftersom jag pendlar fort.
Jag tappar väldigt lätt fokus från det jag håller på med och sen står jag och kliar mig i huvet och undrar vad det var jag gjorde nyss.
Jag är fruktansvärt impulsiv och lever oftast i stunden här och nu.
Jag tror att jag kan verka lite känslokall ibland fast jag inte är det men jag släpper snabbt det som jag inte behöver och tar upp fokus på nästa grej som dyker upp.
Jag är egentligen inte glömsk tror jag men jag kan inte hålla alla bollar i luften hela tiden så jag sorterar bort onödig information.
Jag tror att tack vare att jag har lite kaos i huvet så visar det sig runt omkring mig med. Jag kan inte hålla städat och fint som andra. Antagligen för att när jag börjar städa så städar jag likadant som det ser ut i min hjärna. Jag plockar på flera ställen samtidigt så det blir liksom aldrig riktigt klart.
Jag har alltid massor på gång samtidigt.
När Nicko gjorde sin utredning kände jag igen mig alldeles för mycket.
I skolan fick jag bra betyg i dom ämnen jag gillade men i dom jag inte tyckte om blev det underkänt. Är det nåt jag inte tycker är intressant kan jag inte hålla kvar fokus på den uppgiften. det är helt omöjligt. Jag har försökt många gånger men jag kan läsa en text om och om igen utan att veta vad jag läst för jag tänker på annat.
Jag som älskar att läsa böcker. Även där är jag likadan. Får jag tag i en bok som jag tycker om så går det jättebra men är det en bok som inte fångar mig så skulle jag kunna läsa hela boken utan att veta överhuvudtaget vad den har handlat om. Jag läser men ändå inte. Orden går in i huvet på mig men dom fastnar inte.
Jag håller på med en sån bok nu. Jag har läst över 100 sidor men jag vet fortfarande inte vad boken handlar om. Det är lika bra att lägga ner då.
Det är nog mig Nicko och Emil är lika trots allt.

Kommentarer
Postat av: Den diagnostiske snubben från malmö

http://psychcentral.com/addquiz.htm



Testa dig själv, vetja!

2008-09-12 @ 12:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0