Emil var hos ortoptisten förut

Han går på regelbundna besök för att kolla så hans ögon inte blir sämre och idag var det dax.
Vi har slarvat alldeles för mycket med lappen för ögat så tyvärr hade han inte gjort några framsteg men det var heller inte sämre.
Lappen ger honom eksem runt ögat och dessutom får han svårt att leka när han ska täcka över sitt friska öga så jag har svårt att tvinga honom till det.
Ortoptisten vill att han ska ha lappen 8 timmar om dan 6 dar i veckan. Det är nästan hela hans vakna tid.
När hon hade pratat sig varm ett tag för lappen och flera gånger sagt till Emil att "du vill väl att ditt öga ska bli friskt?" och "du vill väl kunna se?" och andra kommentarer som jag ansåg la alldeles för mycket dåligt samvete och ansvar på en 7åring med en ögonsjukdom.
Plötsligt sa Emil efter att han funderat länge och väl : Får jag fråga en sak? Ska jag ha lappen på mig även när jag kör cross?
Han hade gråten i halsen när han ställde frågan och jag visste att han såg framför sig hur han i fortsättningen bara kan puttra stilla på sin cross eftersom han blir näst intill blind med lappen.
Emil kommer aldrig att bli bra på sitt öga. Det kommer tvärtom att bli fler operationer och laserbehandlignar i hans liv och hans doktor tycker att hans syn är så bra som man kan förvänta sig. Därför har jag svårt att motivera mig till att tvinga på honom en lapp som ändå inte gör nån speciell skillnad.
Jag tycker synd om barnen när dom ska behöva bekymra sig om sjukdomar och problem som många andra barn i deras ålder inte behöver tänka på. Barn ska få vara barn.
Vi ska på återbesök om 6 veckor och då vill hon absolut att han ska ha använt lappen flitigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0