Mamma har blivit för tidigt firad

Vi hade 60årsfest för henne i lördags.
Alla som jag bjöd in kunde komma så det blev lyckat. Risken när man ska ha fest är ju alltid att en del inte kan men vi började med att anpassa helgen efter när min morbror med familj kunde och det visade sig vara en bra anpassning. Det är roligt att träffa alla släktingar som man så sällan träffar i normala fall.
Mamma visste ingenting innan och hon anade inte ett dugg eftersom Horst nyligen opererats. Tyvärr mådde inte Horst så bra hela kvällen. Han hade ont trots att jag var noga med att han inte fick hjälpa till och bära och springa runt men det blev ändå alldeles för ansträngande för hans nyopererade lungor.
Vi började ostbricka och välkomstdrink och fortsatte sen med lite buffé innan vi avlutade med tårta. Det mesta gick åt ganska skapligt utom fläskfilén. Den hade jag över hälften kvar av.
Nätterna innan festen blev det inte så mycket sova för mig. Jag vaknade på nätterna och tänkte igenom vad jag hade handlat och vad jag inte hade handlat och vad jag hade lagat för mat och vad jag hade kvar att laga.
Tjälknölen skulle vara inne i ugnen i nästan tolv timmar och eftersom jag hade två stycken att göra så var jag tvungen att anpassa tiden så att det inte skulle bli så att jag skulle vara på jobbet när ugnstermometern skulle in i köttet eller steken skulle ut ur ugnen. Eftersom ugnen var upptagen i ett dygn med tjälknölar och filén skulle ligga i marinaden efter den var färdig så blev jag tvungen att ställa mig klockan tolv på natten på fredagkvällen och steka 8 filéer så den natten kom jag i säng vid 3. Vid åtta på lördan vaknade jag och kände att det var dax att sätta fart med tårtor och potatisgratänger men jag var absolut inte trött. Det blev jag inte förrän på söndan. Jag vaknade vid tolv igår förmiddag. Det är inte likt mig att sova så länge.
Nu är kalaset över för den här gången. Nu ska jag börja planera för farmors 85årsfirande i höst istället. Jag ska väl smyga in ett par smörgåstårtor i min planering om två veckor också men det är ju inte så ansträngande.
Igår eftermiddag bjöd vi in Jessica och Andreas på resterna från festen innan Jessica och jag gick med barnen på bio. Vi såg Hanna Montana. Den var faktiskt riktigt bra. Barnen satt som ljus genom hela filmen.
Nu ska jag beställa varor så att jag får det gjort. Kunderna blir så griniga om det inte finns nåt på hyllorna.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det var den bästa födelsedagspesent jag kunde få eftersom det varit lite mycket för oss sista tiden med operationen o.dyl. Att få se släkt och vänner stående på gräsmattan när vi kom hem efter en som jag i efterhand förstår arrangerad åktur var helt chockerande men underbart. Tack Jessica för allt jobb du har lagt ner på det här. PS! Du kanske skulle sadla om och börja som festfixare i stället.

2009-05-04 @ 10:57:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0